Keleti pályaudvar

Keleti Pályaudvar, melyet átadásakor Európa egyik legmodernebb pályaudvaraként tartottak számon, 1884. augusztus 16-án nyitott meg. A felvételi épülete eklektikus stílusban épült Rochlitz Gyula tervei alapján. Az acélszerkezete Feketeházy János nevéhez fűződik. Homlokzata 43 méter magas, a pénztárterem freskóit Lotz Károly és Than Mór festették. A pályaudvar létesítésére a megbízást a Magyar Királyi Államvasutak adta. A pályaudvar 1892 óta viseli a Keleti nevet, az elnevezés – egyes források szerint – nem az elhelyezkedésére, hanem az Erdéllyel és a Balkánnal való vasúti kapcsolatra utal. A második világháborúban bombatámadás következtében súlyosan megsérült, megrongálódott az épület. A felújítási munkálatok évekig elhúzódtak, a 1960-as években történt több jelentős átalakítás: a Keleti pályaudvar étteremmel bővült, 1964-ben poggyászmegőrző automatákat helyeztek el, új óra került a homlokzatra. 1968–70 között a kettes metró építésekor átalakították a teret és aluljárót építettek, állomást alakítottak ki. 2014 óta pedig már a négyes metróval is megközelíthető a Keleti. Az 1988 óta műemléki védettséget élvező pályaudvar az 1990-es és a 2000-es években több rekonstrukción átesett, többek között a tetőszerkezet, a Lotz-terem és az oldalcsarnok is megújult.

Adószám: 59323633-1-33 

© Kovács Ági - Minden jog fenntartva
Az oldalt a Webnode működteti Sütik
Készítsd el weboldaladat ingyen!